2010. április 20., kedd

Temetkezési szokások

Hát ez morbid beírás lesz.. aki gyenge gyomrú és érzékeny, ne olvassa!

Tegnap temetésre kellett mennünk. Általában a faluban történő társadalmi eseményeken nem igazán veszek részt, legyen ez esküvő, keresztelő vagy temetés, csak akkor, ha valaki olyanról van szó, aki közelebbi ismeretségben áll/állt velem. Tegnap 2 temetés volt. Az elsőn olyan valakit temettünk, akinek a halála várható volt, 60 éves férfi, 10 éve Alzheimer beteg, fiam 12 éves osztálytársnőjének az apja. Jóban vagyok a feleséggel, a gyerekek egymáshoz járnak mióta itt lakunk, végigéltem nagyjából és csak távolból a férfi nagyon gyors lefele csúszását az elmúlt hónapokban. A második egy falubeli asszony, túl a 60-n, jó kedélyű, nagyhangú, akiről nem tudtam, hogy szívbeteg, de végül is nem csoda, mert túlsúlyos volt évek óta és nehezen mozgott. A morbid része a dolognak, hogy a nő az előbbi férfinek a sógornője volt és amikor a férfi halálhírére a halottas házhoz sietett, ahogy a lépcsőn felfele ment, összeesett és meghalt:( Szegény özvegynek még ez is.. el tudom képzelni..

Az első temetésen én is ott voltam, ez volt az első temetés itt, amin részt vettem.

A szokások furcsasága már a legelején kezdődik, mindig rögtön aznap temetnek. Ha nincs eltorzulás, akkor a koporsót nyitva hagyják a halotti mise alatt és a végén mindenki a koporsó elé járul és van aki pár perc csenddel, van aki csókkal, van aki simogatással búcsúzik a halottól. Ezután ki a temetőbe és eltemetik. Itt a második furcsaság. Nem teszik mélyre, esküszöm még egy méter földet sem láttam a koporsón. Azért mert, és itt jön a harmadik furcsaság, ami nagyon ijesztő, morbid és utálatos: 3 év után kiveszik a halott csontjait, letisztogatják és csak a csontokat őrzik utána kicsi dobozokban, kicsi márvány mauzóleumokban, ahol naponta gyertyát gyújtanak. Van olyan, hogy a halott nincs egészen eloszolva, na nem érdeklődtem túlságosan ilyenkor mit csinálnak, van akit visszatesznek, de van akit nem... És az ilyen kiásásnál ott kell lennie legalább valamelyik családtagnak, de általában mindegyik ott van. Na nem is fokozom tovább, csak még annyit, milyen virágok teremhetnének a temető földjében, ahol ennyire "gazdag" a föld, ilyen gyakran cserélődnek a hallottak.. Megkérdeztem az ukrán ismerősömet tegnap, azt mondja, habár ők is ortodoxok, de ezt az utolsó morbid praktikát nem űzik és ő is utálja.... Athénban azzal magyarázzák, nincs elég terület a sok halottnak, de itt vidéken?
Ahol végtelen földek, hegyek, dombok terülnek el míg a szem ellát????

Na jó éjszakát annak, aki ez után tud jól aludni....

Nincsenek megjegyzések: